Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018

Filled Under:

ΒΟΜΒΑ από GOLDMAN SACHS για Ελλάδα και Μνημόνιο! Ανησυχίες στο Μαξίμου…


Το τρίτο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο.

Οκτώ χρόνια μετά την έναρξη του πρώτου πακέτου διάσωσης από το ΔΝΤ και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, οι αγορές θα πρέπει σύντομα να λάβουν υπόψη τους την Ελλάδα.
Μόλις ολοκληρωθεί το τρίτο πρόγραμμα, η χώρα θα μεταβεί σε καθεστώς παρακολούθησης.
Αλλά ο δρόμος για μέχρι η Ελλάδα να μπορέσει να βγει από το πρόγραμμα είναι «θολός και λασπωμένος».
Αυτό αναφέρει στη σημερινή 7σέλιδη ανάλυσή της η Goldman Sachs υπό τον τίτλο «Greece — the muddy road to a clean exit» (Ελλάδα – ο λασπωμένος δρόμος προς το clean exit) που σας παρουσιάζει το bankingnews.gr, και στην οποία η αμερικανική επενδυτική τράπεζα αναμένει τις λεπτομέρειες της ελάφρυνσης του χρέους(η ανακοίνωση είναι πιθανή τον Απρίλιο ή τον Μάιο), αφού πρώτα η Ελλάδα πρέπει να συμπληρώσει έναν κατάλογο προαπαιτουμένων (μεταρρυθμίσεις) πριν από την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Την ίδια ώρα, τέσσερις ελληνικές τράπεζες υποβάλλονται σε stress tests, αν και το βασικό σενάριο της Goldman Sachs είναι ότι ο κλάδος δεν θα κληθεί να αντλήσει περαιτέρω κεφάλαια.
Πέρα από αυτό, το τελικό οικονομικό και θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας είναι ακόμη ασαφές.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι πιστωτές της χώρας, θα πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα πλαίσιο για την παρακολούθηση της Ελλάδας και να προβεί σε ρυθμίσεις έκτακτης ανάγκης.
Η επενδυτική εμπιστοσύνη στην επιστροφή της Ελλάδας στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, θα εξαρτηθεί από αυτά τα αποτελέσματα.
Το σταδιακά βελτιωμένο μακροοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι ενθαρρυντικό, όπως και η πρόοδος στις μεταρρυθμίσεις του τραπεζικού τομέα.
Ωστόσο, η Ελλάδα έχει εισέλθει και πάλι σε μια περίοδο αυξημένης θεσμικής αβεβαιότητας, η οποία θα ακολουθηθεί από κοινοβουλευτικές εκλογές.
Η μακροχρόνια βιωσιμότητα της χώρας και η ανάκαμψη της θα εξαρτηθεί από το πώς θα επιλυθεί αυτή η αβεβαιότητα κατά τους επόμενους μήνες.

Ελλάδα – Ο λασπώδης δρόμος προς μια καθαρή έξοδο
Η Ελλάδα δεν βρίσκεται πλέον στα πρωτοσέλιδα των τελευταίων ετών.
Αυτό θεωρείται ευρέως ως καλό νέο.
Αλλά η Ελλάδα αναμένεται να επανέλθει στο επίκεντρο τους επόμενους μήνες.
Το τρίτο οικονομικό Πρόγραμμα Προσαρμογής για την Ελλάδα – το οποίο άρχισε το 2015 έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο.
Η τελική οικονομική και θεσμική σχέση της Ελλάδας με τους πιστωτές της μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος δεν είναι καθόλου βέβαιη σε αυτό το σημείο.
Οι διαφορές των μερών είναι συχνά αντικρουόμενες ελπίδες και οι προσδοκίες για βασικές παραμέτρους (όπως η ελάφρυνση του χρέους, παρακολούθηση μετά το πρόγραμμα, προϋποθέσεις και χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης) δεν έχουν ακόμη επιλυθεί.
Το 2018 μπορεί κρύβει ακόμη ένα καλοκαίρι γεμάτο διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ελλάδας, των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων και του ΔΝΤ.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Goldman Sachs θεωρεί ότι μερικά από τα βασικά ζητήματα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου η Ελλάδα να επιτύχει μια καθαρή έξοδο.
Το μακροοικονομικό περιβάλλον βελτιώνεται σταθερά …

Οι μακροοικονομικές προοπτικές βελτιώθηκαν σταθερά κατά τη διάρκεια του τρίτου προγράμματος.
Η ελληνική οικονομία επέστρεψε στην ανάπτυξη το 2017 – αν και με ρυθμό ακόμα κάτω από το μέσο όρο της ευρωζώνης.
Ενθαρρυντικό σημάδια είναι ότι η ώθηση της ανάπτυξης έχει μετατοπιστεί από την κατανάλωση σε σταθερές επενδύσεις.
Ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2011.
Ο ΟΟΣΑ και άλλα θεσμικά όργανα προβλέπουν ότι η ανάπτυξη θα επιταχυνθεί στο ~ 2,5% σε ετήσια βάση το 2018.
Οι τελευταίοι συγκυριακοί δείκτες υποστηρίζουν αυτήν την άποψη.
Ο PMI έχει αυξηθεί πάνω από τις 55 μονάδες, υποδεικνύοντας ισχυρή ορμή και βραχυπρόθεσμη επέκταση.
Η οικονομική εμπιστοσύνη έχει ανακάμψει σε επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία πριν το δημοψήφισμα του 2015.
Η σταδιακή εξομάλυνση των μακροοικονομικών συνθηκών συνδέεται με μια δυναμική πολιτική δημοσιονομικής εξυγίανσης από την ελληνική κυβέρνηση.
Ένα από τα αποτελέσματα της πρόσφατης συμπεριφοράς της δημοσιονομικής πολιτικής ήταν η ομαλή επανένταξή της Ελλάδα στις διεθνείς αγορές με έκδοση μακροπρόθεσμων ομολόγων.
Δεδομένου ότι αντλήθηκαν 3 δισ. ευρώ μέσω 5ετών ομολόγων τον Ιούλιο του 2017, το Υπουργείο Οικονομικών διενήργησε swap αξίας 30 δισ. ευρώ και εξέδωσε επιπλέον ομόλογα ύψους 3 δισ. ευρώ το Φεβρουάριο.
Οι δημοπρασίες έχουν βελτιώσει την εμπιστοσύνη ότι η Ελλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί τις αγορές για να διαχειριστεί το προφίλ ρευστότητάς της αποτελεσματικά.

… αλλά οι προκλήσεις θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν στον χρηματοπιστωτικό τομέα …
Έχουν σημειωθεί επίσης ορισμένες θετικές εξελίξεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα, αν και το το μέγεθος των ανισορροπιών του τομέα παραμένει υψηλό.
Το σύνολο των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα παραμένει κοντά στο 50%.
Ενώ έχουν ληφθεί μέτρα για να είναι πιο εφικτή η πώληση και η διάθεση των NPL, επιδιορθώνοντας τους ισολογισμούς σε μεγάλες ελληνικές τράπεζες παραμένουν μια σημαντική πρόκληση που θα διαρκέσει πολλά χρόνια.
Ως αποτέλεσμα, η εγχώρια πιστωτική προσφορά θα παραμείνει πιθανότατα περιορισμένη.
Εκτός από ένα μικρό σύνολο οικονομικών τομέων (κυρίως τουρισμού), οι τράπεζες συνεχίζουν να έχουν μια αδυναμία στις συνθήκες της ζήτησης της πίστωσης, όπως οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές συνεχίζουν να «τακτοποιούν» τους ισολογισμούς τους.
Η συνολική πιστωτική επέκταση παραμένει αρνητική.
Η εγχώρια πίστωση είναι απίθανο να αποτελέσει ενεργό στοιχείο της ευρύτερης οικονομικής ανάπτυξης στο εγγύς μέλλον.
… και η καθαρή έξοδος από το Τρίτο Πρόγραμμα δεν είναι ακόμη δεδομένη
Υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος πολύ περίπλοκων αποφάσεων οι οποίες πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ της Ελλάδας και των πιστωτών της.
Οι θέσεις των διαφόρων ενδιαφερομένων για τα θέματα αυτά δεν είναι ακόμη σαφείς σε κάθε περίπτωση.
Υπάρχει ακόμη σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με το θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο που θα διαμορφώσουν το μετα-πρόγραμμα της Ελλάδας.
Πριν από τον τελικό γύρο του προγράμματος, οι συμφωνίες που θα πρέπει να επιτευχθούν είναι:
– Ελάφρυνση του χρέους και ο ρόλος του ΔΝΤ μετά το πρόγραμμα.
Τόσο η ενεργοποίηση της χρηματοδότησης από το ΔΝΤ όσο και η συμμετοχή του σε τυχόν κοινά μέτρα μετά το πρόγραμμα θα εξαρτηθεί από την επίτευξη συμφωνίας με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα σχετικά με τη συγκεκριμένη ελάφρυνση του χρέους.
Τα δύο μέρη έχουν διατυπώσει την προσδοκία ότι θα επιτευχθεί συμβιβασμός μέχρι τον Μάιο, πριν από την τέταρτη αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας, κατά τη συνεδρίαση του Eurogroup τον Ιούνιο.
– Δέσμευση για τις εναπομένουσες μεταρρυθμίσεις και τα προαπαιτούμενα
Πριν το τελικό πρόγραμμα η Ελλάδα θα πρέπει να αποδείξει ότι έχει εκπληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα.
Εάν δεν το κάνει αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να αποτελέσει πηγή καθυστέρησης στο προγραμματισμένο τέλος του προγράμματος.
– Παρακολούθηση μετά το πρόγραμμα
Ο επικεφαλής του ESM Klaus Regling δήλωσε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να τεθεί υπό ενισχυμένη παρακολούθηση μετά το πρόγραμμα.

– Χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης
Υπάρχει συνεχής συζήτηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να εξασφαλιστεί ότι η Ελλάδα έχει επαρκή ρευστότητα σε περίπτωση προβλημάτων στην πρόσβασή της στις αγορές.
Μια επιλογή είναι η Ελλάδα να ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή από τον ESM.
Η επιλογή αυτή θα έχει αυστηρούς όρους, γι’ αυτό είναι απίθανο να επιλεχθεί από την ελληνική κυβέρνηση.
Μια άλλη επιλογή είναι να επιδιώξει τη δημιουργία ενός σημαντικού αποθέματος μετρητών (σε συνδυασμό με την ελάφρυνση του χρέους) στο πλαίσιο της εξόδου του προγράμματος.
Αυτή η επιλογή θα απαιτούσε μια αρχική δέσμευση από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, ώστε να κατευθύνει τη χρήση της.
– Αποτελέσματα των stress test
Σε περίπτωση που οι ελληνικές τράπεζες χρειάζονται εκ νέου κεφαλαιοποίηση μετά τα αποτελέσματα των stress test που θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο, θα πρέπει να αποσαφηνιστούν η πηγή και το χρονοδιάγραμμα της ανακεφαλαιοποίησης.
Η κεντρική προσδοκία των αναλυτών των τραπεζών είναι ότι οι τράπεζες δεν θα κληθούν να αντλήσουν περαιτέρω κεφάλαια.
Μία τελική πηγή αβεβαιότητας σχετίζεται με την πολιτική δυναμική που θα προκύψει μετά την έξοδο από το πρόγραμμα.
Οι εκλογές πρόκειται να πραγματοποιηθούν πριν από τον Οκτώβριο του 2019, και πιθανότατα θα συνδεθούν με την έξοδο από το πρόγραμμα προσαρμογής.
Ενώ μια ομαλή αλλαγή στην κυβέρνηση θα ήταν απίθανο να θέσει σε σημαντικό κίνδυνο στις συμφωνίες μετά το πρόγραμμα, ένα διαιρεμένο εκλογικό σώμα ενδέχεται να περιπλέξουν τη διαδικασία μεταρρυθμίσεων.
στόχους.
bankingnews.gr πηγη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του blog μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌